2011. november 15.

2002. márc. 5-én este a C/2002 C1 Ikeya-Zhang üstökös észlelése

A C/2002 C1 Ikeya-Zhang üstököst
megpróbáltuk nézni 2002. március 5-én
kedd este, mert Pécsett felhőtlen, nyugodt,
kellemes idő volt.

Először 18:30 körül a kertből próbálkoztam, bár
az ég még világos volt. Az üstökös az ARI alatt
a PSC-ben, a Marstól jobbra lefelé kellett volna
látszani, de itt bokrok, fák zavartak bele a
képbe.

Kimentünk feleségemmel az pécsi alagút tetejére, és
ott nyugat felé nézve 10x50 B-vel rákerestem
arra az égrészre. A Tuboly Vince
http://www.kormendplaza.hu/tuboly/2ikeya.gif

honlapon lévő térkép jó, azt használva a 43, 52,
55, 64 csillagok látszottak, és akkor bejött a
látómezőbe egy csillagszerű, de kicsit ködös
peremű csillag. Sem kóma, sem csóva, csak
egy picit bolyhos peremű csaknem csillagszerű
objektum. Mivel ez éppen az üstökös erre az
időre jelzett helyén volt: csak ez lehetett az
üstökös.

Mindez városi égen, fények között: a városi
forgalom, lámpák, a négytornyú templom
díszkivilágításától kísérve. De olyan 5,5 mg
fényűnek becsültem az üstököst, és mondjuk
1 ívperc átmérőjűnek a méretét. Végülis 25-30
fokos horizont feletti magassságban volt 18:50-
18:55 KÖZEI között.

Kicsit sötétebb részre (a Kálváriahoz felvezető
lépcsőkre) mentünk, ott is látszott. Beállítottam,
és leszorítottam a binokulárt, akkor a Márta is
belenézett, látta, hogy van ott 3-4 csillag, de
ezek egyike homályos peremű. De ennél többet
nem láttunk.

Szóval nem nagy eresztés ez az üstökös.
Bár állítólag fényesedik, magasabbra is megy,
vidéki égen, nagyobb távcsővel talán jobb lehet.
Városból és kis műszerrel csak ennyi.

Ha már tollat ragadtam: viszont nem sikerült
ugyanezen nap hajnalán megpillantani a másik
üstököst, a C/2000 WM1 LINEAR-t. A béta
SCO sikeres fedése után már szépen látszik
ez az égrész, olyan 15 fokkal a horizont felett
van már az üstökös helye 05:00 KÖZEI körül.
Szintén a Tuboly Vince honlapjának
keresőtérképe volt a kezemben, és 20x80 B a
nyakamban, láttam is a pi SGR-től keletre lévő
7 - 7,5 mg-ig csillagokat, de semmiféle
üstökösszerű dolgot sem láttam a jelzett hely
környékén. 15-20 perc keresés után sem
látszott: igaz a Hold erős fénye nem messze
sütött. Mondjuk 6,5 mg-nál kisebb az üstökös.
Talán ha elfogy a Hold, és az üstökös is feljebb
jön a SCT-be, igaz a fénye ennek viszont
gyengülni fog. Nagy remények itt nincsenek.

Keszthelyi Sándor.

1 megjegyzés:

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.