2011. október 29.

2005. április 26-i csillagfedés: Antares fedése a Hold által

Antares (Alpha Sco = ZC 2366) fedése a Hold által 2005. április 26-án.

Pécsre a belépés idejére 22:03:53 UT –t jeleztek.

Bár az ég teljesen felhőtlen és tiszta volt, alul a légkör nyugtalannak tűnt, éppen ott, ahol a Hold látszott.

21:40-kor, amikor a megfigyelést elkezdtem a csaknem telt Hold nagyon alacsony helyzetben volt, a városi házak tetői és kéményei között bujkált. Kétséges volt, hogy a belépés láthatom-e a kedvenc délre néző szobaablakomból.

21:45-kor az Antares szépen látszott a 20x80 binokulárban, még eléggé távol volt. Percről percre követtem, egyre közeledett, szépen látszott, úgy tűnt, hogy nagyon pontosan észlelhető lesz a belépés. Erre a Grimaldi felett és az Aristarchos alatt lévő peremnél került sor.

22:02-kor, amikor már csak egy perc volt vissza: a csillag igen közeli helyzetében nagyon erős, zavaró volt a hold erős fénye. Ami eddig nem tűnt fel: a holdperemnek az erős hullázása (a légkörünk miatt), mely még 20x nagyításnál is érezhető és zavaró volt.

Így amikor a Hold és a csillag közti távolság még jobban szűkült nagyon bántam, hogy nem nagyobb a nagyításom. De már nem volt mit tenni: vészesen közeledett a belépés! A táncoló holdperembe bele-belenyaldosott a csillagba, néha eltűnt, néha ismét pici pontként ott volt.

Most! – mondtam és ágyban, párnák között fekvő nejem leolvasta a DCF óra idejét az elemlámpa fényénél és felírta, hogy: 22:03:29 UT.

Ágyba bújtam én is, és jóízűen átaludtam a 68 perccel később bekövetkezendő kilépést.

Keszthelyi Sándor.

Korábbi közlés: Okkult levelezőlista 2005. 04. 28.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.