2011. október 30.

2004. január 14-én este megfigyelt csillagfedés a Mars által

A Mars általi 8,7 magnitúdós csillagfedés figyelése.

Arról, hogy „a Mars bolygó 2004. jan. 14-én kb. 17:08:03 UT és 17:12:57 UT között elfedi a TYC 0025-00636-1 jelű 8,7 magnitúdós csillagot. A Mars bolygó 84 fokos elongácíóban lesz 84%-os fázissal, átmérője 7,59", fényessége 0,5 mag, a fedés időtartama 293 másodperc lesz. A csillag a Mars bolygó fázisa miatt a sötét oldalon lép be és a világos oldalon lép ki” aznap 08:17-kor adott hírt az okkult-levelezőlistán Szöllősi Attila.

15:00 UT-ra eléggé kiderült Pécs felett az ég. A sikeres észleléshez még egy nagy távcső is kellett, így felhívtam Dr. Pál Károlyt.
16:20-kor kivitte a szobából a teraszára a Celestron 11-est, így 16:40-kori érkezésemre már kicsit hűlt is a 280/2800-as Makszutov-Cassegrain távcső. A +5 fok C külső levegő-hőmérsékletet még nem kellően átvett cső lehetett az egyik baj. A másik bajunk a háborgó légkör: legfelül délnyugati áramlású fátyolok, egészen alacsonyan délről rohanó határozott felhő-gomolyokkal. Így elsőre csak 70x nagyítást alkalmaztunk.
16:48-kor ezzel megnézve a Marsot, megpillantottuk keletre egy kicsi csillagocskát kb. 2,5 marsátmérőnyire. Örömünkben felhívtuk Kocsis Antalt, aki távcső nélkül is lelkendezett velünk….

Közberaktunk egy fókuszkétszerezőt: 16:54-kor: ezzel a 140 x-es nagyítással jobban látszott a csillag, máris közelebb jött a bolygóhoz kb. 2 átmérőnyire. A Mars kis méretű, fázisos, részlet nélküli volt. Amit beraktunk, azt kiszedtük és egy 170 x nagyítással próbálkoztunk 16:58-kor. Ezzel nagyon rossz lett a kép, így visszaállítottuk a 140 x nagyítást és 17:02-től már csak ezzel néztük.
17:03-kor csillag már nagyon közel volt: 1/3 marsátmérőnyire. Hamarosan megtörtént a belépés. Én távolabb jegyzeteltem és a DCF órát néztem. Károly az okulárnál nézte éppen a Marstól még kis távolságra lévő csillagot: egyszer mondja: nem látja! 17:04:20 UT volt, odarohantam: tényleg eltűnt a csillag, hiszen a fázisos oldal fedte el.

Mivel éppen telibe (egy árnyalatnyit északra) találta a Marsot a csillag, az előrejelzésnek megfelelően vártunk pár percet, aztán én mentem az okulárhoz, hogy a kibukkanást a túlsó, fényes, nyugati oldalon figyeljem. Mivel 4 perccel előbb ment be, már 17:08-tól figyeltem, de a csillag csak nem jött elő. Közben néztem a Marsot, de a felületén jóformán semmi részlet nem volt, talán némi sötét alakzat csupán. A látvány a légkörünk miatt nagyon háborgott, mozgott, állandóan élesíteni kellett a képet, de mindig homályos maradt a Mars. A szabadszemes határmagnitúdó 4,5 lehetett, de néha egy-egy felhő rohant át ezen a területen, bár távcsővel ilyenkor is megmaradt a Mars halvány képe.
A csillag nem jött elő 17:17-ig sem. Aztán egyszercsak halványan észrevettem 17:18:30 UT körül, de már 0,5 marsátmérőnyire volt. Egyre távolodott. 17:21-kor 1, 17:23-kor 1,5 marsátmérőre ment már. Ahogy távolodott, egyre jobban látszott.

A rossz körülményekhez képest is: különlegesen ritka és érdekes jelenség volt.

Keszthelyi Sándor és Dr. Pál Károly.

Korábbi közlés: Planets és Okkult levelezőlista 2004. 01. 15.

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.