2011. október 30.

2010. április 30-án este látott fényes meteor

2010. április 30-án este felhőtlen, tiszta, nyugodt, csendes, holdtalan este volt. Pécs belvárosának északi részén kitelepültem a kertbe és változócsillagokat észleltem 21:10 és 22:40 NYISZ között.

Dél felé fordulva éppen az SS Vir fénybecslésével foglalkoztam, cserélve a 10x50-es binokulárt a 20x80-asra. Éppen puszta szemmel néztem a Vir közepére, amikor 21:56-kor megjelent egy fényes meteor a gamma Vir és az éta Vir között.

Az elején csak -1 magnitúdó fényű volt, de gyorsan fényesedett -3-ra, aztán két-három gyors felvillanása volt -4 magnitúdóra. Végül kis darabokra osztódva kihunyt. Alapjában fehéres sárgán izzott, a fellobbanásokkor kékesfehérnek tűnt. Mindez nagyon gyorsan történt, az egész jelenség 1,5-2,0 másodpercnyi ideig látszott.

A dél-délkeleti égen alulról felfelé jött. Elhaladt a Szaturnusz mellett. Iránya az alfa Vir - gamma Leo volt, de nem tette meg ezt a teljes utat: a gamma Vir-től 1-2 fokkal nyugatra kezdődött és a gamma Leo-tól 2-3 fokkal keletre ért véget. Ezt az égen 20 fokosnak becsültem.

Keszthelyi Sándor.

Korábbi közlés: Leonidák levelezőlista 2010. 04. 30.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.