2011. november 16.

1998. február 5-i esti csillagfedés: Aldebaran fedése a Hold által

Alfa Tauri a hálószobából.

Az 1998. február 5-i csillagfedést az esti órákban mindenki észlelte aki akarta, mert a tévében mutatott műholdkép szerint az egész országban, sőt egész Közép-Európában felhőmentes volt az idő ekkor.

Pécsen is tiszta volt az ég, erősen világított a Hold, szépen közeledett az Aldebaranhoz. A hálószoba ablaka éppen dél felé néz, a padlóra sütött a holdfény.

Kinyitottam az ablakot, beállítottam a 15 cm tükrű Dobson távcsőbe, a Hold és a csillag látszott, de nagyon háborgott a kép. Meg volt idő, ezért becsuktam az ablakot--- erre a távcsőben látszó kép hirtelen megnyugodott. Újra kitártam az ablakot, újra maszatos es háborgó lett a látvány. Ha becsuktam, akkor a légáramlások megszűntek es a kép nyugodt, éles volt.

Így életemben először csukott ablaknál észleltem a csillagfedést, ami nagyon kényelmes a +21 fok C belső hőmérsékletre tekintettel.

Belépés: 18:23:11 UT a fényes csillag a sötét oldalon, hirtelen.

Kilépés: 18:58:26 UT a világos peremnél a gyenge csillag alig látszott. Közben meg nézegetve a Hold környéket, még 4--6 magnitúdós csillagok is látszottak, úgyhogy a módszer máskor is jó lesz.

Keszthelyi Sándor.

Korábbi közlés: Csilla levelezőlista 368/4. 1998. 02. 06.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.