2011. november 16.

2000. december 31-i hajnali C/1999 T1 McNaught-Hartley üstökös

2000. dec. 31-én hajnalban sikerült látnom a C/1999 T1 McNaught-Hartley üstököst.

Felhőtlen, nem is nagyon tiszta ég volt. Pécs belvárosától északra lakom, így a délkeleti ég alján alacsonyan (15-20 fokkal a horizont felett) lévő üstökös nehezen látszott.

A meleg szoba ablakából (pizsamában) 04.50-kor kezdtem 10x50 B-vel, de nem láttam. 04.55-től 20x80 B-vel folytattam, de a pásztázás eredménytelen volt. 05.05-kor megnéztem a Tuboly által készült keresőtérképet és így próbálkoztam. 05:12-kor észrevettem a jelzett helyen (az alfa LIB-től 3 fokkal északra) egy kis ködfoltot. (4 ívperces kör-paca).

Vártam, hogy feljebb jöjjön ez az égterület. 05.35-kor, majd 05.40-kor ismét meg- megláttam. Volt amikor a csukott ablak üvegén keresztül is sejthető volt a kis folt. A legjobban (persze nyitott ablakból) 05.47-05.50 között néztem meg. Éppen a jelzett helyen van. Egy kis (4---6 ívperces) elliptikus folt, semmi belső sűrűsödéssel, mintha PA 255 felé, azaz nyugatra egy csóva(kezdemény) elfordított látással 8-10 ívperc hosszan, de nagyon gyengén.

Az összfényét nagyon nehéz becsülni: talán csak 7 mg lehet, de falusi ég alol nyilván szebb a látvány! És napról napra feljebb jön, igaz lassan halványodik. Idők KÖZEI-ben.

Keszthelyi Sándor.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.