2011. november 16.

2008. augusztus 29-i hajnali 40 óra 18 perces holdsarló és a Nemzetközi Űrállomás

Korai holdsarló megfigyelés 2008. aug. 29-én hajnalban.

Szigliget keleti részén nyaralva, NYISZ 05:00-kor keltem. 05:03-kor értem át a szomszéd telekre, ahonnan azonnal észrevettem a holdsarlót. Feltűnő, szép látvány volt: nemcsak a fényes rész, hanem a teljes korong látszott. Az erős hamuszürke fényben a tengerek alakzatai is látszódtak. A keleti égalj már pirkadt, de az ég nagy része még csillagos volt. Az Orion, a Procyon, a Sirius is jól látható volt. A Castor és a Pollux is látszott, de a Hold még ezektől is balra, azaz igen északra húzódva, magas deklináción helyezkedett el. A Hold 7-8 fokkal volt a horizont vonala felett, a Badacsony hegyétől balra. A szabad szemmel is szép látványa 10x50 B-vel igazán pompás látványt nyújtott.

Egyszer csak váratlanul megjelent a Nemzetközi Űrállomás. 05:13-kor alacsonyan déli irányban vettem észre -1 magnitúdós fényét. Vízszintesen haladt kelet felé. 0 magnitúdós volt, amikor az Orion tőrének középső csillagától (azaz az Orion-ködtől) pár ívperccel délre haladt el. +1 magnitúdós ként ért a Procyontól 1,5 fokkal északra. Egyre inkább a Holdat vette célba. Alacsonyan, +2 magnitúdós fénypontként, alig láthatóan haladt el a Holdtól 2 fokkal délre. 05:16-kor itt olvadt be a pirkadó égaljba. [A heavens-above honlap számítása (utólag nézve is) igazolta, hogy valóban az ISS-t láttam, mert Szigligetre számítva valóban 05:11 és 05:18 között haladt ezen az égi úton: Eridanus - Orion-tőr – Procyon - Hold alatt el és a fényét is mínusz 0,6 magnitúdóra írják, gondolom maximálisan. A Nap 9,3 fokkal volt a horizont alatt ekkor.]

A Hold hamuszürke fénye 05:37-ig látszott, azután a pirkadat erősödése miatt csak a fényes ív maradt. Az még erős volt, de az észlelést abbahagytam 05:40-kor, amikor a Hold 40 óra 18 perccel volt újhold előtt.

Újhold ideje 2008. aug. 30. 19:58 UT. Észlelés vége: 2008. aug. 29. 03:40 UT, akkor a Hold a 40 óra 18 perces volt.

Keszthelyi Sándor (Pécs).

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.