2011. november 19.

2007. november 6-i esti 17P/Holmes-üstökös észlelés

Nov. 1-én, 4-én és 6-án este tudtam az üstököst felhőtlen égen hosszasabban nézni, rajzolni, jegyezni, igaz hogy csak Pécs belvárosából.

Néztem már szabad szemmel, 7x35 B-vel, 10x50 B-vel, 20x80 B-vel, 25x100 B-vel, 102/500 refraktorral (25, 50, 83x nagyításokkal) - és még tegnap este egy 280/2800 mm-es Schmidt-Cassegrain Celestronban is hosszasan szemléltem, és habár az üstökös kómája szép volt, nagy volt, kerek volt, de semmivel sem volt különösebben részletdúsabb a nagy műszerrel, mint a kisebbekben. 56x és 112x nagyítással (alig fért be a nagy feje!) néha-néha bevillant a kóma-sűrűsödés szélén egy kis csillagszerű, vagy pár ívmásodperces mag, de alig-alig és persze még az üstökös körül látszó mezőcsillagok halványabban is előjöttek.

Úgyhogy, csak azt akarom mondani, hogy nagy műszerben, nagy nagyítással csak nagyobb a látvány. Külső csóvát semmiben sem láttam. A nagy kómán belüli elnyúlt fényességgerincet igen. Az üstökös összfényét jól tartja, legfényesebb állapotához képest 0,6 magnitúdós csökkenést tapasztaltam 5 nap alatt. Kicsit nagyobb méretű lett. A léggömb-, szappanbuborék-szerű gömb pereme az első alkalommal igen éles volt, ez kissé elmosódottabb lett az idő múlásával.

Keszthelyi Sándor.

Korábbi közlés: Leonidák levelezőlista 2007. 11. 07.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.