2011. november 19.

2007. november 9-i hajnali 17P/Holmes-üstökös észlelés

Ma hajnalban 04:00-kor beöltöztem és a kertből néztem a felhőtlen, nyugodt, tiszta, gyengén tejútas égboltot. Északnyugat felé a Perseusban, a 20x80 binokulárban óriási tekegolyónak látszó fényes üstökös igen kellemes objektum. 10-15 percig gyönyörködtem benne. Csóvát kerestem, de innen Pécs belvárosából változatlanul csóva nélküli.

Az október 24-i kifényesedése óta elért fényességét lényegében tartja. Összfényét igyekszem sűrűn becsülni, mert kíváncsi vagyok meddig lesz ilyen fényes, illetve mikor és miként halványul egymilliószor halványabbra. Mert előbb-utóbb vissza kell térnie 15-16 magnitúdós normális állapotába.

A fénybecsléshez puszta szememet, valamint az AAVSO Atlasz csillagait és fényességeit használom. Eddig az alfa Per 1,8 és a delta Per 3,0 magnitúdós csillag volt jó. Most már a 4,2 mg-os pszi Per (a delta és az alfa között, közelebb a deltához) is használható.

Keszthelyi Sándor.

Korábbi közlés: Leonidák levelezőlista 2007. 11. 09.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.