2011. november 19.

2004. november 19-i esti C/2004 Q2 (Machholz) üstökös látványa

2004. november 19-én a hidegfront délután 13:30 UT-kor ért ide Pécsre, hatalmas széllel, villámlással, és félórás apró szemű jégesővel. A vihar elmúltával estére elmentek a felhők és szeles, nagyon tiszta, hidegfront utáni jó átlátszóságú ég köszöntött be.

A Hold is erősen sütött este, viszont amikor 22:30 UT körül lenyugodott: az ég kivételesen jó lett: a (nyárinál halványabb) téli Tejút is látszott valamicskét, sőt az M44 (Preasepe) is szabadszemes volt. Mindez Pécs belvárosából!

Akkor próbáltam megkeresni a C/2004 Q2 (Machholz) üstököst. A 20x80 B-vel a Rigeltől lefelé haladtam csillagalakzatokon át a Columba-Caelum határáig, egészen a -30 fokos deklinációig, és ott jól észrevehetően találtam egy foltot. Kerek, 6-8 ívperc átmérőjű, fehéren fénylő, befelé nem sűrűsödő, bolyhoz szélű folt volt, és éppen az üstökös előre jelzett helyén volt.

Többször újra megkerestem, most már a Lepusból indulva, és újra ide jutottam. 22:40-22:55 UT között nézegettem. Fényességét nagyon nehezen becsültem, az alacsony helyzete miatt: néha 6,5, néha 7,5-nek véltem, így kerek 7 nagyságrendet írtam fel.

Az üstökös most még szinte áll, lassan mozog csak észak felé. Koordinátái és térképei például itt is láthatók: http://www.rasnz.org.nz/comets/C2004Q2.htm

Keszthelyi Sándor

Korábbi közlés: Leonidák levelezőlista 2004. 11. 22.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.