2012. szeptember 29.

2003. január 3-án hajnalban a C/2002 X5 (Kudo-Fujikawa) üstökös

Ma hajnalban kellemesen enyhe (+4 fok C), felhőtlen, nyugodt, jó átlátszóságú, olyan +5,0 magnitúdós szabadszemes határú ég volt Pécs belvárosában. Felöltöztem, és 20x80 binokulárral a nyakamban kimentem kis kertünkbe 05:20 KözEI-kor.

Változózgattam, így 9,5 magnitúdóig láttam. Megnéztem a Herkulesben az M13 és az M92 gömbhalmazokat. Az üstökös térképe nem volt nálam, így elkezdtem az M13-tól lefelé és a Vegától jobbra pásztázni az eget. Így pár percbe telt, míg észrevettem egy további gömbhalmaz-szerű foltot. A helye a mű-kszi-omikron Her csillaghármas alatt volt, avagy a 106-109 Her csillagkettőstől balra, amit utólag a szobában az AAVSO Atlasz 72-es és a Pleione Csillagatlasz 10-es oldala szerint: 1830+25 fok koordinátát jelent, jól egyezve az előrejelzett 1823+26 értékkel). Szóval ez - sajnos - nem egy új üstökös, hanem maga a: C/2002 X5 (Kudo-Fujikawa).

Azért nem egy nagy látvány az üstökös: halványabb az M13-nál (5,9 mg), még az M92-nél (6,5 mg) is, olyan 7,0 magnitúdós összfényt becsültem. Bár persze, jól észrevehető, elsőre köralakú, gömbhalmazszerű, kicsit befelé sűrűsödő.

Az üstökös széle homályos, így a kóma mérete nehezen becsülhető: olyan 6 ívpercnyi
átmérőjű. (Kisebb az M13-nál, az M92-vel viszont azonos átmérőjű).

05:25 - 05:40-ig nézegettem. Így többször mellé sandítva látni véltem egy vékony, egyenes kinyúlást PA 310 irányba, 10 ívperc hosszan. Ezt többször is, ugyanúgy látni véltem, ami talán csóvát vagy a csóva gerincét, kezdeményét jelezte.

Nagyon közel volt két 8 magnitúdós csillag, 10 ívpercre K-re is, és Ny-ra is. Elmozdulást nem vettem észre, a 15 perc erre kevés volt. Aztán lassan pirkadni kezdett. Már a Skorpió csillagkép megjelenése jelezte DK-en, hogy lassan itt a nyár....

Korábbi közlés: Leonidák levelezőlista 2003. 01. 03.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.