2012. december 13.

1999. június 4-én délután tornádó látványa

Szóval, 1999. június 4-én a Balaton északi partján, Szigligeten voltam. A meleg délelőttöt déltől igen erős északnyugati viharos szél zárta le, akkor a legmagasabb fokozatú viharjelzést rendeltek el, mindenkit kiparancsolva a vízből. Akkor már 1500 m-rel a Balatontól északra voltam.

Egyre gyülekeztek a felhők, sötétedett az ég, de délután 17 óráig nem történt semmi. Akkor már éjszakai sötétség lett. 17:10-kor aztán végre megindult az égbolt!!! Jég kezdett zuhogni, de csak úgy szárazon, eső nélkül. Sűrűn, 1-1,5 cm átmérőjű szemekkel kb. 15 percig. Elvert mindent! Dörgött, villámlott, aztán 17:20-től jött az eső is. Akkor jött valami nyugatról keletre menően, amit még életemben nem láttam, csak az amerikai hurrikános filmekben. Egy óriási légtölcsér, víztölcsér valami nyúlt le a felhőkből a földig, amely gyorsan forgott és hangja is volt, olyan, mint a búgócsiga forgása közbeni hang, csak óriási méretben, zümmögve forgott és haladt el tőlem 500-600 m-re, délre. Ez a tölcsér alul egész keskeny volt, felfelé nyíltabb, de sötéten, félelmetesen, zajosan forgott.

Ez volt a vizuális látvány - de csinált cirkuszt ez a valami (hurrikán vagy tornádó?) - mert pár perc múlva kelet felé, a Badacsony hegy nyugati oldala felé ment, metszette a 71-es főutat és a párhuzamosan menő vasútvonalat. Ott egy út menti fát gyökerestől kitépett, egy másikat kidöntött, rá a sínekre! Ekkor már nagyon sötét volt, zuhogott az eső, kb. 50 m-re csökkent le a látástávolság. Ami történt azt én nem láttam, csak a rádió mondta be egy óra múlva. Tehát: jött a vonat Badacsony felöl Badacsonytördemic felé szépen, nem csökkentve a sebességet, a viharban is tartva a menetrendet, a sínek szépen vezették, mint mindig. Azonban az a fa pár perce ott hevert a síneken - a mozdony rászaladt, levegőbe emelkedett. A sínpálya kiszakadt, a kocsik kisiklottak, 5 sérült utast szedtek elő, a vasúti pálya úgy megrongálódott, hogy 2 napig tartott mire kikalapáltak mindent. A mozdony a főútra zuhant, azt is eltorlaszolta, a 71-es utat se tudtak használni 1-2 napig.

Keszthelyi Sándor.

Korábbi közlés: Csilla levelezőlista 1133/10. 1999. 06. 11.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.