2011. október 28.

1969. január 1-i éjfél utáni (első) változócsillag-észlelésem

Napokig kutattam emlékezetemben és egyéb helyeken, hogy mikor is és milyen objektum által kezdtem meg változóészleléseimet, de az idő vasfoga megrágicsált itt mindent. Az MCSE VCSSZ adatbankjában 1969. ápr. 8/9-iki 3,2-es alfa Her észlelésem az első, de annyi bizonyos, hogy nem akkor, hanem egyik év legelső napján végeztem első észleléseimet. De melyiken?

Sajnos a kezdő időszakom, az első egy-két év változós anyagai nem maradtak meg nekem. Amit láttam azt felírtam, aztán a következő hó elején elküldtem (már akkor is volt hova: az adatgyűjtő Nagy Sándor volt, címe: Baja, Tóth Kálmán utcai Csillagvizsgáló, ő aztán a pár hazai amatőr változócsillagos adatait egy kockás füzetbe beírta és időszakosan az AAVSO-nak is elküldte), de magamnál nem tartottam adataimat.

Annyi bizonyos, hogy 1967 nyarán kezdtem felfelé nézelődni és 1967. aug. 31-én láttam meg a Hold néhány kráterét egy csővé hengergetett fekete fotókartonba illesztett 50 mm-es vékony domború üvegtálka objektív és egy pár forintos okulár üvegdarab (forrás: Budapest, Lenin körút 96.) segítségével. De csak 1968 szeptemberében kaptam egy kiváló minőségű 45 / 300 mm-es akromát lencsét, azzal terresztikus okulárral 150 x nagyítást használva inkább a bolygók világával ismerkedtem.

A pécsi Kossuth-téri újságospavilonban megvásárolt legelső csillagászati folyóirat a Föld és Ég 1967-es 3-as száma volt. Ebben a számban volt: A Betelgeuse (alfa Orionis) minimuma című cikk. Aztán az 1967-es 4. számban volt a Cepheida változók amatőr észlelése cikk, amelyben egy pici gamma Cas észlelőtérkép is lapult. Majd az 1968-as 4-es számban a Gamma Cassiopeiae - fellángolás előtt? című cikk borzolta fantáziámat. Tehát: alfa Ori és gamma Cas!

A legelsőként megvett csillagászati évkönyv az 1968-as évre szóló, az csak 1968 tavaszán került könyvesbolti forgalomba. Csillagtérképem nem volt, viszont volt ebben az évkönyvben egy: A fényesebb csillagok katalógusa (m>3,55) című táblázat. Vettem négy jókora DIPA (Diósgyőri Papírgyár) rajzlapot, összeragasztottam és egy 1 méter átmérőjű körbe egyenként elkezdtem felvinni ezen csillagkatalógust. Körzővel, vonalzóval, szögmérővel, ceruzával, csőtollal lassan kialakult az első csillagos egem. Itt minden csillaghoz magnitúdó érték is járult és néhánynál kis v-betű jelezte esetleges változó voltát. Hohó, hiszen én most már akármelyik csillag fényét tudom ellenőrizni, változását figyelni, hiszen a teljes égről van térképem és fényességértékem.

Így 1968 végére a kellő érdeklődésem megvolt a változócsillag megfigyelésre. Precízen, újévi fogadalomként (az új évben változókat fogok figyelni!), megvárva az új év beköszöntét: mentem ki az ég alá.

Vasason laktunk, ebben a Pécstől keletre eső, és a városhoz csatolt faluban. Az újév hajnalán beöltöztem (bélelt cipő, nagykabát, sál, kesztyű) és kimentem az udvarra. Felhőtlen, tiszta, hideg idő volt, szerintem mínusz 5-10 fok lehetett, havas volt a táj és iszonyúan világos volt, Hiszen az égen ott sütött a telihold!

Erre nem számítottam és így csupán az alfa Ori-t figyelhettem meg. Még ma is borzong a hátam, ahogy a http://www.heavens-above.com/ honlapon beállítom 1969. 01. 01. 01-dik óráját. Látom a Taurusban a Holdat, szemben a téli csillagképek csillagait, keleten a kelő Jupitert és látom a vacogó 16 éves kamaszfiút, amint a holdfény és a hómező vakításában nézi az alfa Aur-t, béta Ori-t, alfa és béta Gem-et és végre kimondja első fénybecslését: az alfa Ori 0,3 mg!

Többre itt nem is került sor, majd a következő este (már a holdkelte előtti égen) került szabadszem-végre a gamma Cas: 2,4. Ezeket később százszámra észleltem.

Aztán később a magyar amatőrténelem viharaiban az alfa Ori és gamma Cas elsüllyedt, azaz észlelésre nem ajánlottá váltak. Megható viszont, hogy az AAVSO  Light Curve Generator http://www.aavso.org/data/lcg/ oldalon ma is megtalálható ez a két megfigyelési adatom (KSZ Keszthelyi, Sándor Hungary) 1969 januárjának legelső napjairól.

Keszthelyi Sándor.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.