2011. október 28.

2011. szeptember 30-án hajnalban a 45P/Honda-Mrkos-Pajdusakova- üstökös észlelése

2011. szept. 30-án hajnalra teljesen felhőtlen volt az ég Pécsett és a légkör nagyon tiszta volt. Déli irányban, ahol alacsonyra lelátok: számtalan halvány csillag mutatta a tiszta eget alul is (Eridanus, Lepus, Columba, Canis Maior alsó csillagképek alsó csillagai).

A 45P/Honda-Mrkos-Pajdusakova-üstökös nézésére kitelepültem a kertbe 05:00 NYISZ-kor. A 102/500 mm-es refraktorral egyből megtaláltam (a Regulustól 4 fokkal volt függőlegesen lefele) az üstököst. A nagyon pici kómaátmérőhöz kis csóvát is sejtettem (KL-al 5, EL-al 10 ívpercig). Szóval az ég még sötét volt, keleten is.

Ahogy 05:05 és 05:20 között az üstököst nézegettem, rajzolgattam, írogattam: láttam meg az állatövi fény derengését a keleti égen!

A fény a Mars (amely most az M44-nél van) és a Regulus között sejlett. A csaknem függőleges (kissé jobbra dőlő) folt 8-10 fok széles volt. Az ég alapfényessége (alapsötétsége) ettől balra és jobbra, valamint a Regulus alatt és a Mars felett normális volt, de középen ez a fény csak ott volt, akárhányszor rásandítottam (EL-al jobban látszott). A téli Tejút derengéséhez képest nem is volt halványabb az állatövi fény.

Mindez történt: Pécs belvárosából, a főtéri dzsámitól és a négytornyú székesegyháztól egyaránt 300-300 méterre!

Keszthelyi Sándor.

Korábbi közlés: Leonidák levelezőlista 2011. 09. 30.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.