2011. október 28.

2011. szeptember 25-én hajnali 45P/Honda-Mrkos-Pajdusakova üstökös észlelése

2011. szeptember 25-én hajnalban NYISZ 05:10-kor települtem ki a 102/500 mm-es SW refraktorral. Az ég felhőtlen, tiszta volt és alul még egy kicsit tisztább volt, mint az előző hajnalon. 05.15-05:18-ig és 05:22-05:30-ig 25 x nagyítással többször is rátaláltam valamire: egy kicsi, csaknem csillagszerű, de a többi csillagnál bolyhosabb, kiterjedtebb, ködösebb foltra. Jól ki kellett élesíteni az okulárt sima csillagokra és akkor ez az objektum kissé kiterjedtebbnek tűnt.

A keresőtérképet benn felejtettem, de a távcső látómezejének rajzolása után utólag a térképen azonosítottam: azon az útvonalon és a ma hajnali helyen jelölték. Így csak utólag lehettem biztos, hogy a 45P/Honda-Mrkos-Pajdusakova-üstököst láttam. Az alfa Leo - 31 Leo vonaltól délebbre haladva két 7-es csillagtől jobbra, két 8-as csillag között volt.

Összfényessége: 7,5 magnitúdó,
Mérete KL-al 0,8 és EL-al 1,2 ívperc. A Jupiter méretével vethető össze.
Csekély megnyúltsága van K-Ny-i irányban.

Az alfa Leo-tól 3 fokkal délebbre állt a Hold. Az üstökös az alfa Leo és a Hold között látszott, közelebb a Holdhoz, attól csak 2 fokra volt. A Hold már annyira elfogyott, hogy semmit sem zavart. A pirkadat volt az ami miatt 05:30 után gyengült az üstökös, amúgy is gyenge látványa,

Keszthelyi Sándor.

Korábbi közlés: Leonidák levelezőlista 2011. 09. 25.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.