2012. október 3.

2011. február 5-én hajnalban látott változócsillagok

Ma (2011. febr. 5-én) hajnalban 04:45-kor felkeltem, felöltöztem és kimentem a kertbe. Célom csak a khí Cyg mira változócsillag volt. A célpontot rögtön észrevettem szabadszemmel, habár elég alacsony helyzetben van a keleti égen. Az ég felhőtlen volt, de volt pára éspedig lefelé egyre növekedve.

Azért a gamma Cyg és a khí Cyg nagyon egyformának látszott, sőt ha nagyon mereven néztem a khí-t, akkor néha az tűnt fényesebbnek. Ha távoli lámpafények felé bámultam és visszanéztem: a gamma tűnt kicsit fényesebbnek.

Végülis egy 4,0-4,5 közötti fényességet jegyeztem le és azt: szabadszemes, városi égen is!

A delelő R Hya-t megláttam ugyan, de nem mertem magnitúdóértéket megadni a pára miatt. A mélyebben levő T Cen-t viszont jól megbecsültem, mert az fényes most: 5,5-6,0 közötti.

Keszthelyi Sándor.

Korábbi közlés: Mira levelezőlista 2011. 02. 05.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.