2012. október 3.

2011. szeptember 23-án és 24-én hajnalban sikertelenül kerestem a 45/P Honda-Mrkos-Pajdusakova üstököst

Szöllősi Attila adta a hírt: „Épp most olvastam a külföldi beszámolót, hogy a 45/P Honda-Mrkos-Pajdusakova üstökös 6.8 mag fényességűnek becsülték és 35' csóvája volt a hajnali égbolton (Regulustól 3 fokkal délebbre). Érdemes lenne lefotózni, megfigyelni.”

Kerestem hozzá keresőtérképet az interneten. 2011. szept. 23-án, azaz ma hajnalban, 05:40 körüli, már igen pirkadó keleti égen 10x50 B-vel kerestem éppen ezen a területen az R Leo-t, de csak az alfa Leo, gamma Leo, omikron Leo látszott, az üstökös (amiről akkor még nem tudtam) nem tűnt fel.

Holnap próbálkozom, kicsit korábban. Olyan 20 fok magasan lehet. A Hold már elfogyott, az nem zavar.

2011. szept. 24-én hajnalban NYISZ 05:05-kor települtem ki a 102/500 mm-es SW refraktorral. Az ég felhőtlen és még alul is tiszta volt. 05:10 és 05:39 között próbáltam 25x nagyítással a 45P/Honda-Mrkos-Pajdusakova-üstököst megfigyelni, de nem jártam sikerrel.

Az alfa Leo és 31 Leo vonaltól délebbre néztem és pásztáztam egy 2-3 fokos részt, azaz azt a területet, ahová az üstököst a keresőtérkép előre jelezte. Többször nekifutottam ennek a területnek, de ködös objektumot nem láttam.

Közben az R Leo változót néztem meg többször, és azt csaknem 9 magnitúdósnak becsültem. Az R Leo környékén 9,5 volt a határmagnitúdó (9,1 és 9,2 látszott, 9,9 nem). 4-5 fokkal lejjebb, az üstökösnél is legalább 8,5 magnitúdóig látszottak csillagok.

A végén még gyönyörködtem a jól elfogyott Hold krátereiben és hamuszürke fényében. Az R Lep változócsillag nézegetése közben felpillantva: egyszercsak két Jupitert láttam az égen! Az igazi -2,7 magnitúdós Jupiter mellett egy ugyanolyan fényű másik jelent meg: jött a Nemzetközi Űrállomás! 05:42-05:46 között haladt a Capellán át kelet felé.

Keszthelyi Sándor.

Korábbi közlés: Leonidák levelezőlista 2011. 09. 23., és 24.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.