2012. október 3.

2011. február 7-én este a Z CMa változócsillag észlelése

2011. febr. 4-én írták (AAVSO Special Notice 232.) hogy John E. Bortle szerint a Z CMa fényes, azaz 8,5 magnitúdós.

Az AAVSO-nak 80 évre visszamenően vannak észlelései és ez alatt 8,6-10,8 magnitúdó között hullámzott. Sosem jött 8 magnitúdó fölé, csak mostanság. Két ismerős nevet látok a 80 év észlelői között: Fidrich Róbertét és Piriti Jánosét.

Az MCSE VCSSZ adatbankjában 6 darab fénybecslés van: Szabó Róbertnek és Sonka Brunonak köszönhetően.

Tegnap este, azaz febr. 7-én 19:30 UT-kor jómagam is csatlakoztam az illusztris társasághoz, életem első Z CMA észlelésével. Valóban fényes, azaz 8,0-8,5 közötti.

A Sziriusztól 7 fokkal van feljebb, most esténként delel és könnyen rá lehet találni. Másokat is biztatnék erre! Ki tudja mit csinál ez a változócsillag?!

Keszthelyi Sándor.

Korábbi közlés: Mira levelezőlista 2011. 02. 08.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.