2012. október 2.

2008. július 31-i hajnali heliákus kelése a Rigelnek

2008. július 31-én hajnalban NYISZ 04:45-kor kimentem a kertbe, hogy az esetleg a 32 órás holdsarlót láthassam. A Holdból nem láttam semmit. 04:45-04:50 között már nagyon világos kék ég volt, semmiféle csillag nem volt már az égen. Kivéve egyetlen objektumot, a keleti ég alján, nem is nagyon alacsonyan: úgy 6-7 fokkal a horizont felett. Azt hittem valami bolygó, de amikor bementem és megnéztem a Csillagászati Évkönyvet, abban lapozgatva látom, hogy a hajnali égre semmilyen bolygó nincs jelezve.

A (számomra) ismeretlen objektum olyan 0 magnitúdós lehetett, szaporán villogott. Egy kéményhez képest ellenőriztem: nem mozgott, azaz nem repülő volt. Akkor nem tudtam mi ez. A heavens-above.com internetes programban beállítva az ekkori ég állast: valószínűleg a Rigel lehetett. Viszont akkor nem értem, hogy a már feljebb lévő és hasonló fényű Betelgeuse-t miért nem láttam. Talán az vörösebb és hamarabb eltűnt, de a Rigel még kicsit tovább bírt a pirkadattal? 05:00-korra már utóbbi sem látszott.

2008. augusztus 13-án hajnalban NYISZ 04:15-kor ismét kimentem a kertbe és ugyanoda álltam, ahová a múltkor. Az égnek ugyanazon a részén, persze kissé feljebb emelkedve megállapíthattam: valóban a Rigel látszott! Most már az egész Orion csillagkép szépen látszott, Betelgeuselel , Rigellel, övcsillagokkal, sőt 10x50 B-vel még az Orion-ködre is vetettem egy pillantást. Az ég még csillagos volt, éppen kezdődött a pirkadat. Az égen még kóbor, a maximumról lekésett Perseida meteorok rohantak. Öt perc alatt 3 halványabbat (3 magnitúdóst) láttam és 1 fényesebbet (1 magnitúdóst) utóbbi éppen az Orion-övén haladt át: rámutatva a Rigelre.

Tehát a Rigel heliákus kelését figyeltem meg 2008. július 31-én.

Régi annaleseket is nézegetve a témában: látom, hogy ez egyáltalán nem magyar rekord. Voltak jobb, azaz korábbi észrevételek is. A legjobb magyar eredményt még 1992. július 29-én hajnalban (04:30 illetve 04:54 NYISZ-kor) érte el két független megfigyelő: Keszthelyi Sándor és Sápi Csaba. Ez a szakállas rekord idén sem dőlt meg.

Keszthelyi Sándor.

Korábbi közlés: Leonidák levelezőlista 2008. 08. 13.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.