2012. október 2.

2008. május 10-i nappali Mars fedés a Hold által

2008. május 10-én a Mars fedése Pécsre így volt előre jelezve: belépés 12:13:52 és kilépés 13:26:22 UT.

Egész délelőtt felhős volt az ég, de 11:50-kor kitisztult a kelet felé és a kék égen jól látszott a negyedhold. A Nap is szépen sütött. 12:00-kor kitelepültem a kertbe a 102/500 mm-es SkyWatcher refraktorral és 25 x nagyítással beállítottam a Holdat. Meglepetésemre a Hold alatt azonnal látható volt egy elég fényes, sárgás színű, csillagnak tűnő objektum: a Mars! 12:01-12:06-ig határozottan, könnyen tudtam szemlélni a csillagnak látszó bolygót a Hold láthatatlan oldala mellett. Akkor az északkeleti irányból vonuló felhők takarták, de néha újra látni engedték a felhőlyukakban.

A DCF óra 12:13:25-öt mutatott, amikor utoljára láttam, akkor egy felhő ment a Mars-Hold páros elé. 12:14:14-kor újra tiszta égrész lett itt: de akkor már csak a Hold látszott, a Mars eltűnt. A közben eltelt 49 másodperc alatt következhetett be a fedés.

13:10-kor újra a távcsőhöz települtem, hogy a Hold mögüli kijövetelt figyeljem. Sajnos az ég 80-90 %-a felhős volt és a Holdat sem tudtam észrevenni. A felhőzet északkeleti irányú áramlása egy felhőlyukat a jelzett kilépés után 32 perccel tett lehetővé. Ekkor, 13:58:20-kor a Hold láthatóvá vált távcsőben is. A fényes oldal felett újra látszott a Mars, de már nagyon távol: 10 ívpercnyi messzeségben lebegett.

Érdekes élmény volt a fényes nappal (és ilyen kis távcsővel) látni a Marsot. Pedig összfényessége +1,3 magnitúdó és már az esti sötét égen sem egy feltűnő jelenség, inkább a Castor és Pollux csillagaival egyező a látványa.

Keszthelyi Sándor

Korábbi közlés: Leonidák levelezőlista 2008. 05. 13.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.