2012. szeptember 30.

2003. január 16-i hajnali változók, ISS, üstökös

Az elmúlt éjszaka teljesen felhőtlen volt, de csak holdnyugta után, ma hajnalban próbáltam nézelődni. 05:40 és 05:50 között a kertből próbáltam a C/2002 X5 (Kudo-Fujikawa) üstököst, de nem ment, mert házak és domb van keleti irányban, ami levesz 7-8 fokot. (Később, mire feljött az alfa Aql, már világos volt). Egy akadályoktól mentes, alföldi tájon talán sikerülhetett.

Viszont megnéztem a hajnali égen az R Aql mirát, 7 magnitúdó körül van. Fényes még az R Ser mira, és az R Crb. Nem láttam az R Cyg-et így kézben tartott binoklival.

Visszamentem a szobába és a déli ablakból próbáltam az éppen delelő R Hya mirát végre becserkészni a 20x80 B-vel. Megörültem, mert láttam ott egy 7,7 mg fényűre csillagot! Utólag jöttem rá, hogy nem az R-t, hanem az SS Hya-t láttam (katalógusadatai szerint ez egy EA 7,88-8,10 között, illetve a VSNET észlelései 7,0-8,0 között szóródnak, mások is ilyesminek 7,5-7,8 fényűnek látják vizuálisan az SS-t). A minimuma felé közeledő R Hya így nem látszott.

Már csak puszta szemmel bámultam az Antarest, a fényes delta Sco-t, a Skorpió többi csillagait, a Vénuszt és a Marsot, amikor 5:58-kor megjelent DNY-on egy +1,5-ös csillag, és szépen haladt - a horizonttal párhuzamosan - nyugatról keletre. Éppen a gamma Hya alatt 1 fokkal ment el 5:59-kor, és haladt a Libra felé 06:00-ig. Az ISS-re gondoltam. Utólag a http://www.heavens-above.com/ szerint az is volt!

Keszthelyi Sándor.

Korábbi közlés: Leonidák levelezőlista 2003. 01. 16.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.