2012. szeptember 30.

2007. július 17-i esti tűzgömb látványa és számításe

Tűzgömb 2007. július 17-én kedden este 23:10-kor.

Pécs belvárosának északi részén, házunk kertjében enyhítettem a hőség okozta megpróbáltatásokat 22:40-től. Az ég teljesen felhőtlen volt. Már besötétedett, a Cepheus-Cygnus-Aquila-Scutum csillagképeken át a Tejút is látszott. Változócsillagokat néztünk nejemmel: alfa Her, mü Cep, R CrB és megnéztük a C/2006 VZ13 (LINEAR) üstökös elliptikus kómáját is az Ursa Maior és a Bootes között, majd ő bement. Én még R Sct, V5558 Sgr után az R UMa változót néztem 20x80 B-ben, majd, hogy papírra írjam a becsléseket: elindultam volna befelé. És észak felé akkor láttam a tűzgömböt!

A meteor csak 10 fok hosszan haladt az égen, de azt végig láthattam. Folyamatosan fényesedett: megjelenésekor csak 0 és -1 magnitúdós volt, aztán -2-es fénnyel haladt, majd útja legvégén -3 sőt -4 magnitúdóra fénylett fel. Ebben az utolsó állapotában villódzott, vibrált a fénye. Az egész meteor 1,5 másodpercnyi volt, így a legfényesebb állapot is csak 0,2 secundumnyi lehetett. A meteor illetve végén tűzgömb fehéres, majd zöldes-fehéres színű volt. Csóvát, maradandó nyomot nem hagyott.

Azonnal beszóltam a lakásba, hogy "Idő! Pontos idő!" és nejem a DCF-órán leolvasta, hogy: 23:10 NYISZ (azaz 21:10 UT).

A fényvonal merőleges volt az északi horizontra, azaz teljesen függőlegesen ment felülről lefelé (egy épület sziluettjének fala mellett, azzal párhuzamosan halad) éspedig az északponttól 8-9 fokkal balra. Mindebben az a jelentős, hogy nemcsak, hogy észak felé láttam a tűzgömböt, hanem eléggé alacsony is. Nemcsak a Sarkcsillagnál, hanem a Göncölszekér csillagainál is alacsonyabban volt. Mivel szinte félméteres pontossággal be tudtam határolni, hogy a kert mely részén álltam a látványkor: utána is többször néztem a tűzgömb hűlt helyét és égen a fákhoz és épületekhez viszonyított helyzetét. A feltűnése 25 fokkal, az eltűnése (és végső lobbanása) 15 fokkal volt az elméleti horizont felett.

Így ez tűzgömb a Dunántúl közepe vagy északi fele táján húzott el, valahol Siófok és Győr között. Viszont akinek arra a feje felett, azaz zenitben látszott, jóval nagyobb mínuszos magnitúdót kellett elszenvednie! Vajon látta-e más is?

A 2007. júl. 17-én 23:10 NyISz-kor feltűnt tűzgömböt szimultán észlelte:

- Lukács Dávid, Budapestről, Budáról, a II. kerületi József-hegyi kilátóból. (lásd leírását: Leonidák 2007. júl. 18. 16:02 és júl. 20. 11:12)

- Molnár M. Péter, Budapestről, Pestről, Pestszentlőrincről (lásd leírását: Leonidák 2007. júl. 18. 11:15 és júl. 19. 9:00)

- Keszthelyi Sándor, Pécsről (lásd beszámolóját: Leonidák 2007. júl. 18. 10:27)

A három helyen látott irányok összemetszése alapján a tűzgömb Veszprém megye északkeleti része felett haladt, Dudar település közelében. Feltűnésének talppontja Dudartól 10 km-re északra volt és kb. 65 km magasban izzott fel. 70-80 fokos szögben haladt lefelé és 35-40 km-t tett meg a légkörben. Végső fellobbanása és eltűnésének talppontja Dudar felett volt és ez 35 km magasan történt.

A tűzgömbtől légvonalban 95 km-re volt a Budán, 105 km-re a Pesten és 150 km-re a Pécsett észlelő. A bolida Dudartól 10 km-re délre lehetett pontszerű meteor, de a Veszprém, Zirc környékiek is igen nagyot néztek volna, mert tőlük csak 35-40 km-re volt a tűzgolyó és talán a fénye -6 magnitúdós is lehetett. De úgy látszik nem nézték, mi meg csak távolabbról figyeltük.

Keszthelyi Sándor.

Korábbi közlés: Leonidák levelezőlista 2007. 07. 18.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.