2012. szeptember 30.

2005. január 5-én este a C/2004 Q2 Machholz üstökös

Felhőtlen, tiszta, nyugodt, enyhe este volt tegnap, így az üstököst hosszabban nézhettem a pécsi belvárosi kertből. A Machholz 5 fokkal a Fiastyúk alatt szabad szemmel szinte csillagnak látszik, így jól becsülhető a fénye a Taurus csillagaihoz. 20x80 B-vel óriási ködfolt, legalább 15 ívperces, bár keletre jobban elnyúlik a kóma. Most van földközelben, most lehet legnagyobb is. Sűrű a közepe, a kóma elég alaktalan, sokfelé van csóvakezdemény. A csóvák jóval gyengébbek, egyik keletre, a másik délre irányul. Rajzokat készítettem a látómező csillagairól, a csóvák irányairól.

A gyönyörködésen kívül az üstököst többször összehasonlítottam az Andromeda-köddel, de a távcsöves látványból mindig az üstökös került ki győztesen: az M31 a gyengébb, az üstökös a fényesebb látványú! Szabad szemmel is: az Andromeda-galaxis alig-alig látszik, az üstökös ennél jobb, legalább fél magnitúdóval.

Oldalbordám fázós, nem tudtam kicsalni a kertbe. Így ő a szoba ablakán kihajolva egy 7x35 binoklival nézte meg a Fiastyúkot és mivel azzal egy látómezőben volt: az üstökös foltját is.

Keszthelyi Sándor.

Korábbi közlés: Leonidák levelezőlista 2005. 01. 06.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.